Skapa kundlojalitet för bättre affärer

advertorial

Genom att knyta sina kunder till sig och få dem att komma tillbaka till ert företag gång på gång, skapar ni lojala kunder. Vad är bättre än lojala kunder? Förutom att era lojala kunder kommer tillbaka gång efter en annan och nyttjar era erbjudanden, så kan de sprida ordet om era produkter och locka till sig vänner och bekanta. På så sätt får ni kanske ännu fler kunder.  

Kundlojalitet är också ett bra bevis på att kunderna är nöjda med er produkt och er service. Er växande kundskara är den bästa marknadsföringen ni kan få. Varför ska de vända sig till konkurrenten när de får fördelar hos er? 

Ett bra sätt att knyta kunderna till dig är att skapa en plattform. En kundklubb kan vara en sådan plattform. Om kunderna är medlemmar i en kundklubb får du dessutom lätt tag på kunden och kan informera om nya bra erbjudanden och kampanjer. De kan logga in och få en överblick över nya deals, se sin historik och betala sina fakturor. Med allt samlat på ett ställe får kunden en smidig upplevelse. 

 

image

 

Bygg upp en kundklubb

En kundklubb kan se ut på olika sätt. En bra grund som många använder sig utav är att införa ett poängsystem. Genom att kunderna samlar poäng samlar de bonus på ett och samma ställe. Med bonusen får de sedan en liten rabatt som blir perfekt att använda inför nästa köp. 

Om de samlar ihop bonus vill de inte gå till en annan affär och handla utan bonus någon annanstans. Det skapar också en vana hos kunden att handla på just ert företag. Genom att ha kunderna i en kundklubb finns det också möjlighet att samla in data om dem för att skräddarsy erbjudanden och lockpriser. 

Det blir ett bra incitament att gå och handla hos just er. Och medan kunden ändå är hos er, handlar de mer än just bara erbjudandet.

Missa inte säljtåget

Du kanske har lagt märke till att fler och fler butiker och kedjor skapar kundklubbar för sina kunder. De gör det för att det är en effektiv strategi. Om din affär inte är med på tåget att knyta kunder till er – ja, då hinner dina konkurrenter före. 

Om det finns ett företag som inte erbjuder fördelar och specialerbjudanden, men alla andra gör det, vem ska handla på det företaget då? Vill du förbättra dina andelar på marknaden? Läs mer om att öka kundlojalitet.